29 تير 1398 - 14:37
طرح آمریکا برای جایگزین کردن نیروهای اطلاعاتی به جای کارمندان سفارت

آمریکا در اندیشه افزایش فعالیت مخفی در عراق

رسوایی واشنگتن در ماجرای ارتباط گرفتن با محمود الفلاحی افسر ارشد عراق و فرمانده عملیات الانبار که اطلاعات نیروهای حشدالشعبی را در اختیار کارمندان آمریکایی قرار می‌داد، بدون تردید مهم‌ترین مساله‌ای می‌باشد که موجب تصمیم آمریکا برای جایگزین کردن نیروهای اطلاعاتی به جای دیپلمات‌های عادی شده است
کد خبر : 3499

پایگاه رهنما:

  به نقل از الوقت - حضور نیروهای نظامی آمریکایی و کنش‌های کارکنان سفارت این کشور در عراق، مهم‌ترین مساله‌ای است که در روزهای پس از پایان خلافت خودخوانده داعش، در کانون توجه جریان‌‌های سیاسی و ناظران قرار گرفته است. در اوایل ماه می 2019 (اواسط اردیبهشت 1398) وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای کارکنان «غیرضرور» خود در بغداد و کنسول‌گری اربیل را فراخواند. به عبارتی طرح کاهش حضور دیپلمات‌های این کشور در عراق کلید خورد. در این مقطع سفارت آمریکا اوضاع امنیتی کشور عراق را دلیل اتخاذ این تصمیم عنوان کرد. همچنین، در این دوران، واشنگتن از شهروندان عراقی درخواست کرد از سفر غیرضرور به عراق خودداری کنند.

علاوه براین روند، اخیرا برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که دولت آمریکا قصد دارد روند تعدیل و کاهش نیروهای دیپلمات خود در عراق را با طرح جایگزین عناصر اطلاعاتی با کارکنان سفارت در بغداد و اربیل همراه کند. لذا در مقطع کنونی، این پرسش مطرح می‌شود که کاخ سفید چرا تصمیم به جایگزین کردن نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به جای کارمندان دیپلمات شده است؟

 

فرار از رسوایی جاسوسی و دور زدن نظارت‌ها

رسوایی واشنگتن در ماجرای ارتباط گرفتن با محمود الفلاحی افسر ارشد عراق و فرمانده عملیات الانبار که اطلاعات نیروهای حشدالشعبی را در اختیار کارمندان آمریکایی قرار می‌داد، بدون تردید مهم‌ترین مساله‌ای می‌باشد که موجب تصمیم آمریکا برای جایگزین کردن نیروهای اطلاعاتی به جای دیپلمات‌های عادی شده است. در واقع، مقامات نظامی و وزارت خارجه امریکا در موقعیت کنونی بیش از هر زمان دیگری، تهدیدات را پیرامون تداوم حضور خود در عراق لمس کرده‌اند و می‌دانند که افکار عمومی عراقی به شدت نسبت به اقدامات واشنگتن بدبین شده است.

در نتیجه اکنون به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد در موقعیت کنونی از یک سو، با خارج کردن یا جایگزین کردن نیروهای جدید به جای کارکنان سابق، از رسوایی بیشتر دیپلمات‌های خود در عراق جلوگیری به عمل آورد و از ترس افشای ارتباط دیگر جاسوسان این کشور، برخی از این کارمندان را به آمریکا بازگرداند. از سوی دیگر، وزارت خارجه امریکا به این نتیجه رسیده که دیپلمات‌ها نمی‌توانند طرح‌ها و برنامه‌های عمدتاً دخالت‌آمیز این کشور را در عراق به خوبی پیش ببرند و این امکان وجود دارد که در جریان عملیات جاسوسی خود، بسیاری از اطلاعات از سوی آن‌ها افشا شود. بنابراین، انتصاب عناصر اطلاعاتی‌ای که دوره‌ها جاسوسی خاص را از سر گذرانده باشند، در پیشبرد طرح غیرمشروع آن‌ها برای تداوم برنامه جاسوسی خود، موثر واقع شود.

همچنین، در سطحی دیگر این افراد که سابقه آموزش‌های اطلاعاتی و امنیتی را داشته باشند، برای نفوذ در منطقه کردستان عراق و به کارگرفتن جاسوس‌های بیشتر می‌توانند به آمریکا کمک‌رسانی کنند. در حقیقت، هدف اصلی واشنگتن این است که به اصطلاح زمینه‌های امنیت رژیم صهیونیستی را فراهم کند. از یک طرف، نفوذ این رژیم را در شمال عراق افزایش دهد و از طرف دیگر، مختصات و موقعیت نیروهای حشدالشعبی را در اختیار تل‌آویو قرار دهد، تا در موقعیت‌های خاص بتوانند حملات متجاوزانه‌ای را علیه آنان انجام دهد.

 

تضعیف مواضع آمریکا در عراق

دیگر عامل اتخاذ تصمیم آمریکا برای جایگزین کردن نیروهای اطلاعاتی به جاری کارمندان سفارت و کنسول‌گری خود در اربیل و بغداد را می‌توان در راستای تضعیف موقعیت و جایگاه آمریکا در کشور عراق موردبازخوانی قرار داد. در ابتدا توجه به این مساله ضروری است که در عراق پساداعش، بخشی عمده از جریان‌های سیاسی عراقی خواهان تصویب قانون اخراج نیروهای نظامی خارجی از کشور هستند که هدف اصلی آن نظامیان ارتش آمریکا می‌باشد. جریان‌های سیاسی بر این باور هستند که دولت عراق می‌بایست محدودیت‌هایی را بر فعالیت‌های آمریکایی‌ها اعمال کند و حتی در صورت لزوم تمامی عوامل این کشور را اخراج نماید.

در سطح دوم، دولت دونالد ترامپ به واسطه وارد شدن به سطحی از درگیری شدید با جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، در قالب تحریم و اعمال فشارهای فزآینده، موقعیت و جایگاه نیروهای خود در منطقه را در خطر می‌بیند. زیرا واشنگتن نسبت به این امر آگاه است که تهران در سطح منطقه، حامیان زیادی دارد و نیروهای مقاومت که در مجاورت پایگاههای نظامی آمریکا مستقر هستند، به آسانی می‌توانند تهدیداتی جدی را علیه نیروهای نظامی و دیپلماتیک  این کشور وارد کنند.  

بنابراین، به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی، کاخ سفید موقعیت نیروهای خود را در تهدید می‌بیند و به وضوح به این مساله پی برده که افکار عمومی و سطح کلان سیاست و حکمرانی عراق، خواهان اخراج و عدم دخالت نیروهای آمریکایی در این کشور هستند. آن‌ها نسبت به این امر آگاهند که با راهبردهای پیشین که بر مبنای مداخله آشکار و فراگیر در امور سیاسی کشور عراق بود، دیگر توان پیشبرد سیاست‌های کاخ سفید را ندارد. حتی این امکان وجود دارد که حجمی گسترده از مواجهه نظامی توسط گروههای سیاسی عراقی در مقابل اشغال‌گری آمریکا شکل بگیرد. در نتیجه واشنگتن در پی آن است که با کاهش نیروها و وارد کردن عناصر اطلاعاتی نقش خود را در از حضور آشکار به پنهان و مخفی تغییر دهد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات